WP Ważny temat Sponsor wydania
WP Ważny temat Sponsor wydania logo otodom

Energia bez awarii. Zobacz najlepsze unijne projekty

Sponsor wydania logo otodom
Życie bez energii elektrycznej jest dziś praktycznie niemożliwe. Jej produkcja staje się jedną z kluczowych dziedzin gospodarki, a płynne dostawy energii powinny być standardem życia w XXI w. Sieć energetyczna wymaga działań związanych z ich przebudową i unowocześnieniem. Nowe stacje, linie przesyłowe, dystrybucyjne oraz inteligentne rozwiązania realizowane są dzięki środkom unijnym z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020.

Instytucją wdrażającą działanie 7.1 "Rozwój inteligentnych systemów magazynowania, przesyłu i dystrybucji energii" jest Instytut Nafty i Gazu – Państwowy Instytut Badawczy. Wśród dofinansowanych projektów są przede wszystkim budowy lub przebudowy sieci przesyłowych i dystrybucyjnych zarówno gazowych, jak i elektrycznych. Co ważne, realizowane projekty wykorzystują technologię smart, są dopasowane do potrzeb lokalnych społeczności i specyfiki regionu oraz zapotrzebowania działających na danym terenie firm i przedsiębiorstw. W dziedzinie dystrybucji energii elektrycznej łącznie dofinansowano lub planowane jest dofinansowanie (nie wszystkie projekty zostały jeszcze ukończone) 23 projekty, na kwotę 324,4 mln zł. W efekcie zrealizowania wszystkich tych inwestycji powstanie 50,45 km linii dystrybucyjnych 110 kV oraz zostanie wybudowanych lub zmodernizowanych 38 stacji elektroenergetycznych. Przyjrzyjmy się dwóm z nich.

Dystrybucja energii dla mieszkańców i wczasowiczów

Strefa nadmorska ma swoją specyfikę dotyczącą zużycia prądu. W sezonie letnim, z powodu napływu turystów i wczasowiczów, liczba ludności rośnie nawet 4-krotnie, a co za tym idzie, rośnie także gwałtownie zapotrzebowanie na energie elektryczną. Turyści wybierają coraz nowocześniejszą, naszpikowaną elektronicznymi udogodnieniami bazę noclegową, uzbrojoną w technologię smart czy chociażby klimatyzatory. Rośnie też liczba elektrycznych samochodów i ogólnodostępnych punktów ich ładowania. Stąd konieczność, by nadmorską sieć elektroenergetyczną dopasować do potrzeb przebywających tam w sezonie letnim turystów i w sezonie zimowym mieszkańcom. Jak to zrobić? Rozbudowując i unowocześniając istniejące stacje oraz planując rozbudowę sieci elektroenergetycznej. Takim modernizacjom, dzięki dofinansowaniu z UE, poddano m.in. sieć elektroenergetyczną na Mierzei Wiślanej i w północnej części Żuław.

Podwoić parametry stacji

W pierwszym etapie unowocześniono stację elektroenergetyczną110 kV/15 kV w Kątach Rybackich. To Główny Punkt Zasilania obszaru pasa nadmorskiego obejmującego gminy Stegna, Sztutowo oraz miasto Krynicę Morską, który do czasu przebudowy dysponował jednym transformatorem 110 kV/15 kV o mocy 16 MVA.

Dzięki modernizacji w stacji w Kątach Rybackich zdemontowano istniejącą rozdzielnię110 kV, zbudowano nowe fundamenty i konstrukcje wsporcze oraz powiększono stację. Obiekt wyposażono w dodatkowy transformator 110 kV/15 kV. Takie parametry pozwolą zapewnić odpowiednią moc przesyłu podczas wakacyjnych miesięcy, gdy zapotrzebowanie na prąd gwałtownie rośnie. Co istotne, dodatkowy transformator zapewni także ciągłość dostaw, nawet w przypadku, gdy jedne z dostępnych w stacji urządzeń zostanie wyłączone.

Kąty Rybackie to Główny Punkt Zasilania obszaru pasa nadmorskiego

Kąty Rybackie to Główny Punkt Zasilania obszaru pasa nadmorskiego

Źródło: Adobe Stock

Prąd przypłynie z różnych źródeł

Remont stacji elektroenergetycznej w Kątach Rybackich pozwolił na przygotowanie Głównego Punktu Zasilania (GPZ) do nowych wyzwań i zmian sieciowych. Nowa docelowa konfiguracja umożliwi jej przyłączenie do dodatkowej planowanej linii 110 kV. Niezbędnej na tym terenie, ponieważ do tej pory całą Mierzeję Wiślaną i Żuławy zasilała tylko jedna sieć energetyczna. W przypadku awarii nie było możliwości dostarczenia energii drogą alternatywną i wiele gmin pozostawało podczas nich bez zasilania. Dzięki realizacji projektu taka sytuacja już się nie powtórzy. Nowa linia przebiega przez 3 gminy: Nowy Dwór Gdański, Stegnę oraz Sztutowo, a nitka ze stacji w Nowym Dworze została połączona ze stacją w GPZ w Kątach Rybackich. Nowa, naszpikowana nowoczesną technologią infrastruktura i likwidacja słabego punktu, jakim z pewnością była pojedyncza sieć elektroenergetyczna, zapewnia stabilność zasilania na terenie, bez względu na porę roku i rosnące wakacyjne potrzeby turystów.

Przebudowa GPZ w Kątach Rybackich kosztowała 7,3 mln zł, z czego 5,2 mln zł stanowiła dotacja z programu Infrastruktura i Środowisko, której wydatkowanie i realizację nadzorował Instytut Nafty i Gazu.

Nowa energia w centrum Poznania

W 1904 r. sprzedano w Poznaniu jedynie 600MWh energii elektrycznej. Teraz stolica województwa wielkopolskiego zużywa rocznie 22 450 GWh. Dla pół miliona mieszkańców tysiące kilometrów sieci elektrycznych i stacji zasilających wymagają ścisłej kontroli i niezbędnej modernizacji, rozbudowy i unowocześnienia. Jednym z realizowanych właśnie projektów jest budowa nowej stacji elektroenergetycznej o nazwie Towarowa. Inwestycja otrzymała dofinansowanie z Unii Europejskiej i programu Infrastruktura i Środowisko na poziomie 25 mln zł.

Główny Punkt Zasilania Towarowa powstaje na terenach zwanych w Poznaniu Wolnymi Torami. To poprzemysłowa, zaniedbana przestrzeń o rozmiarze 117 ha, położona między dwoma historycznymi dzielnicami Poznania: Wildą i Łazarzem. Plany zagospodarowania przestrzennego tych terenów obejmują budowę śródmiejskiej, nowoczesnej dzielnicy mieszkaniowo-usługowej z zieloną kładką łączącą obie strony Poznania ponad przecinającymi miasto torami kolejowymi. Przestrzeń do życia ma być przyjazna, ekonomiczna, nowoczesna i bezawaryjna. Powstająca właśnie stacja elektroenergetyczna Towarowa ma zasilać centrum Poznania oraz znajdujące się w pobliżu tereny inwestycyjne. Zaprojektowano ją na najwyższym poziomie, stacja będzie wyposażona w inteligentne technologie, m.in. monitoring oraz pomiar obciążenia sieci w czasie rzeczywistym wraz z wizualizacją, automatyczną identyfikację błędów i rekonfigurację sieci, które pozwolą zoptymalizować jej funkcjonowanie. Ścisłemu monitoringowi i ocenie stanu zużycia podlegać będą także wszystkie urządzenia stacji.

Główny Punkt Zasilania Towarowa

Główny Punkt Zasilania Towarowa

Źródło: PSE S.A.

Stacja uszyta na miarę dużych potrzeb

A będzie ich niemało. GPZ Towarowa będzie wyposażona w pięciopolową, wnętrzową rozdzielnicę 110 kVoraz czterosekcyjną rozdzielnię 15 kV. Wewnątrz znajdą się dwa stanowiska dla transformatorów wysokiego napięcia na średnie wraz z transformatorami. Ze stacji poprowadzone zostaną linie kablowe średniego napięcia wiążące Główny Punkt Zasilania Towarowa z istniejącą siecią elektroenergetyczną. Będzie to trzeci obiekt z wnętrzową rozdzielnicą 110 kV GIS (izolacja gazowa) w stolicy Wielkopolski.

– Inwestycja w tej części Poznania zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa dostaw dla odbiorców – obecnych i przyszłych mieszkańców rejonu Wolnych Torów oraz okolic. Przyczyni się również do poprawy bezpieczeństwa i efektywności działania systemu elektroenergetycznego miasta. Zminimalizuje także ryzyko wystąpienia awarii w sieci elektroenergetycznej, ale przede wszystkim da szanse na nowe zagospodarowanie i rozbudowę tego terenu – mówi Agnieszka Gosławska, dyrektor Zakładu Rozwoju i Inwestycji w Oddziale Dystrybucji Poznań Enei Operator, który realizuje ten projekt.

Nie tylko Wolne Tory

Nowoczesna stacja została zaprojektowana w porozumieniu z Miastem Poznań i Miejskim Konserwatorem Budynków. Jej bryła doskonale wpisuje się w śródmiejską, historyczną zabudowę tych terenów, idealnie wpasuje się także w planowaną zabudowę Wolnych Torów, nie powodując architektonicznych zgrzytów estetycznych. Koszt tej inwestycji to 35 mln zł. Zakończenie wszystkich prac i oddanie obiektu GPZ Towarowa do użytkowania planowane jest już wkrótce.

Co istotne, GPZ Towarowa jest częścią większego projektu realizowanego w Poznaniu. Dzięki programowi #Poznań2030 zmodernizowano dotąd rozdzielnię średniego napięcia w Głównym Punkcie Zasilania (GPZ) Cytadela, przebudowano stację GPZ Poznań-Główna, uruchomiono specjalistyczny moduł FDIR, który automatycznie lokalizuje uszkodzenia sieci. Wymieniono też kable elektroenergetyczne między innymi w ciągu ulicy Wierzbięcice. Wkrótce rozpoczną się prace w centrum Poznania związane z budową linii kablowych 110 kV Garbary-Cytadela, Garbary-EC Karolin, a wraz z nimi budowa GPZ Garbary. Ten projekt został dofinansowany kwotą prawie 11,5 mln zł z programu Infrastruktura i Środowisko.

Główny Punkt Zasilania Towarowa

Główny Punkt Zasilania Towarowa

Źródło: PSE S.A.

Z Funduszami Europejskimi do celu

Nowoczesne inwestycje muszą być smart. Inteligentne wykorzystanie infrastruktury, dopasowanie do potrzeb i oczekiwań użytkowników, razem z nimi projektowane i zarządzane stają się przyszłością, także w zakresie produkcji i dystrybucji energii elektrycznej. Rosnące ceny energii wymagają montażu najnowocześniejszych rozwiązań, pozwalających na ekonomiczne i inteligentne wykorzystanie zasobów, sprzętu i sieci. By to zrobić, konieczne są duże inwestycje finansowe. Te gwarantuje m.in. finansowany z UE program Infrastruktura i Środowisko..

To niezwykle istotne, zwłaszcza że zapotrzebowanie na energię elektryczną rośnie z roku na rok. Wolumen krajowej produkcji energii elektrycznej brutto w 2021 r. był wyższy o 14 proc. od roku 2022 i wynosił 173 583 GWh. O 5,4 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim wzrosło także krajowe zużycie energii elektrycznej brutto, do poziomu 174 402 GWh. Dodatkowo to duże miasta zużywają 70–80 proc. całej wyprodukowanej energii. Tylko inwestując w nowoczesne technologie i odnawialne źródła energii, będziemy w stanie te potrzeby zaspokoić. To zaś najlepsza zachęta, by sięgnąć po unijne wsparcie.

Źródło: materiały partnera

Artykuł jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Pomocy Technicznej Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020